To view text in Vietnamese, set your browser's setting to View>Encoding>Unicode (UTF-8)
 

Martial Arts School:
389 E. Santa Clara St.,
San Jose, CA 95113


Practice Time
:
6:30-8:30 PM
Mons and Weds

Contact Us:
VS Phạm Thế Hiển

Webmaster

 

 
Activities
Techniques
Philosophy
Gallery
History
Literature

Vài Nét Về Cố Võ Sư Sáng Tổ Nguyễn Lộc

(English | Vietnamese)

(Trích Lược Sử Môn Phái)

Dáng người dong dỏng cao, hùng vỉ, mắt sáng quắc một đức tin mãnh liệt, lối nhìn thẳng, sắc và sâu thăm thẳm, trán rộng, cằm nở. nét mặt trầm mặc, cương nghị, tiếng nói uy nghiêm, hòa ấm, thân mật, nụ cười cởi mở, tấm lòng khoan dung, độ lượng. Ðó là những nét độc đáo của một nhân dáng siêu phàm - một bật thầy tôn quý, một đấng sinh thành của một Môn Phái Võ Ðạo, với sứ vụ duy trì, bảo vệ và phát triển truyền thống võ học hào hùng, bất khuất của dân tộc Việt. Một người  tiền phong đầy khai phá tính và sáng tạo tính trong cuộc chinh phục vĩ đại nhất của thế kỷ: Vượt thắng sự hèn yếu của thể chất và tinh thần con người trước mọi trường hợp và hoàn cảnh. Nhân cách siêu phàm đó chính là hình ảnh bất diệt của Cố Võ Sư NGUYỄN LỘC - vị Sáng Tổ của môn phái võ thuật VOVINAM VIỆT VÕ ÐẠO.

Võ sư Sáng Tỗ Nguyễn Lộc sinh ngày 8 tháng 4 năm Nhâm Tý (1912) tại làng Hữu Bằng, huyện Thạch Thất, tỉnh Sơn Tây (Bắc Việt). Ông lớn lên trong thảm cảnh mất nước, giữa lúc các tư trào cách mạng và phóng đảng đang bành trướng trên đất nước. Một bên, các nhà chí sỉ cách mạng âm thầm vận động, cổ súy tinh thần yêu nước trong quốc dân để thúc đẩy thanh niên vào đường sắt máu cách mạng. Một bên, bọn thực dân thống trị dùng mọi thủ đoạn ru ngủ quần chúng, đem lợi danh ra mua chuộc, ngụy trang bằng cái võ tự do, phóng khoáng của văn hoá Âu Tây, để huyển hoặc, ru ngũ thanh niên, biến họ thành đạo quân tiền phong của phong trào xa hoa, phóng đảng và trụy lạc, khiến các nhà ái quốc khó có đất mà gieo mầm cách mạng, chống đối chánh quyền thống trị.

Giác ngộ, vượt ra khỏi 2 xu hướng trên, ông đã đảo và lên án gắt gao dã tâm của thực dân thống trị, nhưng ông cũng chẳng tán thành chủ trương sắt máu vội vàng. Không phủ nhận nguyên lý cách mạng, song ông quan niệm muốn đưa cuộc cách mạng Dân Tộc đến chổ thành tựu, cần gây cho thanh niên một ý thức cách mạng, một inh thần quật cường, một nghị lực quả cảm song song với một thân thể đanh thép, vững chắc, sức lực mạnh mẽ dẻo dai, có đầy đủ khả năng tự vệ.

Làm cách mạng để tiến tới thành công là một điều rất khó, song bảo vệ thành qủa cách mạng để bước sang giai đoạn kiến thiết lại là điều khó hơn. Võ sư Sáng Tỗ NGUYỄN LỘC muốn nung đúc để cống hiến cho đất nước những người con yêu có đầy đủ năng lực và ý chí tất thắng. Với quan niệm đó, ông chú trọng hướng dẫn thanh niên về mặt Tâm Thân Cách Mạng chớ không phải là hướng dẫn họ hoạt động cách mạng như các đoàn thể cách mạng đề xướng.

Mang hoài bảo lớn lao ấy, nên ngoài việc trau dồi học vấn và đạo đức, ông còn nổ lực sưu tầm, học hỏi, luyện tập hầu hết các môn võ thuật và ông nhận thấy, môn võ nào cũng có những ưu điểm của nó. Song nếu chỉ đem phổ biến một phương pháp nào thôi, đối với thể tạng mảnh khảnh, nhỏ bé của ngưới Việt thì khó mà đạt được kết qủa như ý. Hơn nữa, trong mọi cuộc chiến đấu vấn đề tinh thần và danh dự vẫn là 2 yếu tố quan trọng để quyết định sự thành bại. Bởi vậy, ngoài phần võ thuật và tinh thần võ đạo ông còn muốn ràng buộc các môn đệ sau này của ông vào danh dự của Tổ quốc, nghĩa là thanh niên Việt Nam phải có phương pháp tự vệ mang danh dân tộc Việt Nam, tiêu biểu cho tinh thần tự chủ bất khuất của tiền nhân để khi chiến đấu phát huy được cái hùng khí, quyết đem vinh quang về cho Tổ Quốc cho Môn Phái.

Một môn sinh Vovinam với tư cách cá nhân có thể rất hiền lành, nhã nhặn, song khi bắt buộc mang danh nghĩa dân tộc và môn phái chiến đấu với ai thì chỉ có thể hoặc chiến thắng vinh quang hoặc chết vẽ vang chứ không chịu làm nhục Quốc Thể và tổn thương danh dự môn phái. Với luận cứ đó, ông đã lấy môn vật và võ cổ truyền Việt Nam làm nồng cốt, khai thác mọi tinh hoa võ thuật đã có trên thế giới để sáng tạo thành môn phái riêng đạt tên là VOVINAM. Cuộc nghiên cứu hoàn tất. Ông bí mật đem Vovinam ra huấn luyện cho một số thân hữu cùng lứa tuổi vào năm 1938.  

Ngót một năm sau, mùa Thu 1939, ông đem lớp võ sinh đầu tiên công khai ra mằt dân chúng tại nhà hát lớn Hà Nội. Cuộc biểu diẽn thành công rực rỡ, nên bác sĩ Ðặng Vũ Hỹ Trưởng Hội Thân Hữu Thể Dục Thể Thao đương thời mời ông NGUYỄN LỘC cộng tác. Tổ chức những lớp dạy võ công khai cho thanh niên Hà Nội. Nhận lời mời, vị sáng tổ VOVINAM khai giảng lớp võ công khai đầu tiên vào mùa xuân 1940 tại trường sư phạm (Ecole Normal) Hà Nội. Sau đó nhiều lớp võ liên tiếp được mở ra. Môn sinh Vovinam thới đó rất tiến bộ nhờ phương pháp huấn luyện tinh vi và khoa học, nhớ tinh thần đạo đức dân tộc sáng chói của môn phái và nhất là nhờ ảnh hưởng trực tiếp cái gương uy vũ bất năng khuất của ông NGUYỄN LỘC.

Mùa thu 1940, trong buổi biểu diễn võ thuật do hội Thân Hữu Thể dục Thể Thao tổ chức, có một viên chức Pháp là Ducoroy chủ toạ. Vì Ducoroy tượng trưng cho thực dân thống trị ngồi trên khán đài nên ông NGUYỄN LỘC không cho môn sinh nghiêm lễ ngoài sân như thường lệ mà lại dẫn vào hậu trường nghiêng mình làm lễ trước bàn thờ Tổ Quốc. Rồi giữa cuộc biểu diễn, vị Hội Trưởng mời ông NGUYỄN LỘC lên khán đài để Ducoroy gắn tặng huy chương. Nhưng khi rời khán đài ông điềm nhiên gỡ tấm huy chương bỏ vào túi, tiếp tục điều khiển cuộc biểu diễn. Tất cả các hành động kể trên không những làm bẽ mặt chức quyền hành chánh bảo hộ, mà còn gây xúc động tâm lý sâu xa về ý thức Quốc Gia trong giới thanh niên, nhất là môn sinh Vovinam.

Từ đó VOVINAM luôn luôn châm ngòi cho phong trào công khai chống Pháp trong quãng đại quần chúng. Tới đây thiết tưởng cũng nên nêu rõ quan điểm của VOVINAM trong thời đó cũng như trong hiện tại và tương lai. Môn phái VOVINAM không phải là một đoàn thể chính trị, nên không hoạt động chính trị. Tuy nhiên môn phái VOVINAM không xâm phạm tới quyền công dân của các môn sinh nên cũng không ngăn cấm các môn sinh làm chánh trị với tư cách công dân của họ.

Mặc dầu mục đích của môn phái Vovinam nhằm xây dựng con người trên căn bản võ thuật và tinh thần võ đạo chứ không phải hoạt động chính trị và công tác xã hội. Nhưng khi thời cuộc nước nhà đòi hỏi môn phái Vovinam sẵn sàng tiếp tay với chính quyền hoặc các đoàn thể ái quốc để thực hiện công cuộc cứu quốc và cứu tế xã hội, với tinh thần vị tha vô diều kiện. Tuy nhiên, xự tiếp tay nầy nếu có không có nghĩa Môn Phái Vovinam đã phục vụ cho cá nhân hay tập thể nào mà chỉ là phục vụ dân tộc trong công cuộc ích quốc lợi dân, rồi sau đó lại trở về với mục đích quảng bá võ thuật và tinh thần võ đạo của môn phái.

Chính vì quan điểm trên, Ông NGUYỄN LỘC nhận lời cộng tác với chính phủ Trần Trọng Kim, cũng như không ngăn cấm môn đệ tham gia hoạt động chính trị ái quốc với tư cách công dân. VOVINAM đã cộng tác với các đoàn thể ái quốc tổ chức các ngày Quốc Lễ: Giổ tổ HÙNG VƯƠNG, kỷ niệm HAI BÀ TRƯNG, các công cuộc cứu tế xã hội trong chương trình cứu trợ nạn đói, triệt hạ tượng đồng tại các vườn hoa Paul Bert, Canh Nông v. v... tại Hà Nội. đồng thời rất nhiều lớp võ tự vệ được mỡ ra ở trường Sư Phạm, Trường Bưởi, Việt Nam Học Xá, sân tập Ấu Trỉ Viên, Bãi Septo, Bãi Nhà Ðèn v.v... Ngoài ra, 2 đoàn đặc biệt được thành lập: Ðoàn VÕ SĨ CẢM TỬ gồm các thanh niên võ sinh có sức vóc vạm vỡ hăng say hoạt động. Ðoàn ANH HÙNG NGÀY MAI gồm các võ sinh thiếu niên dưới 18 tuổi. Cùng lúc đó một lớp võ đại chúng chuyên luyện cách xử dụng gậy và mã tấu được mở ra tại Việt Nam Học Xá, thu hút hàng chục ngàn học viên để gây dúc tự tin và tinh thần Võ Ðạo trong quảng đại quần chúng.

Sự hâm mộ VOVINAM trong quần chúng thời đó bộc lộ bằng những khẩu hiệu: không học Vovinam không phải là người yêu nước. Tinh thần ái quốc và tiềm lực dân tộc được khơi động vù bộc lộ. Tháng 4 - 1945 từng đợt võ sư được tung đi khắp toàn quốc để quảng bá môn phái Vovinam và giúp cho thanh niên có một lợi khí chống xăm lăng hữu hiệu. Ngày 19 - 12 - 1946 cuộc kháng chiến toàn quốc bùng nổ môn đồ Vovinam đã tham gia cuộc kháng chiến của dân tộc chống thực dân Pháp với lòng hăng say của người công dân yêu nước chớ ít quan tâm tới khuynh hướng chính trị. Do đó, rất nhiều môn đồ Vovinam đã oanh liệt đền nợ nước và một số trở thành những cấp chỉ huy nổi tiếng trong những ngày đầu kháng chiến của dân tộc.

Trên bước đường tản cư, riêng về phương diện võ thuật. Ông cùng môn đệ đã mở ra những lớp huấn luyện cho mọi tầng lớp quân - dân chính như: Lớp võ cho thanh niên toàn huyện Thạch Thất, lớp sĩ quan trường quân chính Trần Quốc Tuấn, các lớp dân quân, du kích, lớp võ cho Ðại và Trung đội trưởng ở Chuế Lưu, ở trại thanh Hương, Ðan Hà, Ðan Phú v.v... Sau chán cảnh núi rừng, và càng ngày hiểu rõ bộ mặt của cộng Sản. Ông cùng môn đệ xuôi Phát Diệm. do lời mời của Trần Thiện, tổng chỉ huy bộ đội Thiên Chúa Giáo, ông cử môn đệ huấn luyện võ thuật cho bộ đội Nhà Chung và thanh niên Phát Diệm. Tháng 8 năm 1948 qua đường Phát Diệm Ông hồi cư Hà Nội tái mở những lớp võ cho thanh niên để gây dựng lại phong trào học Vovinam. Kiến thiết lại đời sống xã hội, khơi lại lòng tin yêu của thanh niên trong việc tu dưỡng tinh thần, rèn luyện thể xác.

Năm 1951, cộng tác với một số nhân sĩ. Ông thành lập Việt Nam Võ Sĩ Ðoàn và gây lại phong trào học Vovinam khá sôi nổi bằng những lớp võ đại chúng tại sân trường Hàng Than, Hà Nội. Tháng 7 năm 1954, cùng một số sõ sư môn đệ tâm huyết ông di cư vào Nam mở trường dạy võ tại đường Thủ Khoa Huân Sài Gòn. Ông còn cử các võ sư môn đệ phụ trách huấn luyện võ thuật cho Hiến Binh Quốc Gia tại Sài Gòn, Trung Tâm Huấn Luyện Hiến Binh Quốc Gia Thủ Ðức, các lớp võ cho Công Binh.

Ông NGUYỄN LỘC mất ngày 4 tháng 4 năm Canh Tý 1960 tại Sài Gòn và an táng tại nghĩa địa Ðô Thành đường Mạc Ðỉnh Chi Sài Gòn, sau khi trao quyền Chưởng Môn cho người môn đệ trưởng tràng - võ sư LÊ SÁNG.

Suốt cuộc sống, tận tụy hy sinh xây dựng nền võ đạo Dân Tộc. Ông đã để lại cho chúng ta và hậu thế một sự nghiệp phi thường. Hàng năm những môn đệ kế nghiệp từ bốn phương hướng về ngày giổ Ông, bậc Thầy của một võ đạo Dân Tộc: Ðốt nén hương Tưởng Niệm, đặt tay thép lên tim từ ái, cùng cúi đầu, thầm nhắc nhở để dâng hiến năng lực và tâm huyết cho tương lai cho đại nghĩa.

Founding Grandmaster Nguyễn Lộc's Biography

(English | Vietnamese)

(Translation by Trinh Do)

Tall, strong, dignified, possessing a piercing gaze that reflects deep conviction and confidence, having a deep yet friendly voice, a warm and gentle smile, and a generous, forviging heart – These are the characteristics that define Grandmaster NGUYỄN LỘC – a revered teacher, a founder of a martial arts discipline, and a man with a mission to preserve, protect, and grow the legendary martial art tradition of the proud, indomitable Vietnamese people. Grandmaster NGUYỄN LỘC was an innovative and creative pioneer who embarked on a great conquest of the century, seeking the way to triumph over one’s own physical and mental weaknessess and overcoming all challenges and adversities. These extraordinary characteristics defines the lasting image of our late Grandmaster NGUYỄN LỘC, the founding father of VOVINAM VIỆT VÕ ĐẠO.

Our Founding Grandmaster NGUYỄN LỘC was born on April 8, 1912, in the year of the Rat in Hữu Bằng village of Sơn Tây province ( North Viet Nam). He grew up in a time when Vietnam was colonized by France and several fervent revolutionary and patriotic movements were growing in the country. At the time, the Vietnamese patriots and the French colonialists were waging a fierce battle for the hearts and minds of the youths. On one hand, many revolutionary leaders secretly recruited and called on the youths to rise up against the French colonial rule with violent means. On the other hand, the French colonialists tried to tame any patriotic fervor among young people with promises of easy lives, fame and power. By promoting liberal, decadent, and “free” Western cultural values, the colonialists were hoping to put a blinder on the eyes of young Vietnamese and turning them away from revolutionary, patriotic callings.

Grandmaster NGUYỄN LỘC was aware of but didn’t follow either sides in this heated battle. While he strongly opposed and condemned the brutal rule of the French colonialists, he wasn’t ready to follow a violent, revolutionary approach to remove the French. While recognizing that only a revolution will bring independence to the country, he believed that to bring about lasting, successful change, Vietnamese youths must have strong ideals, indomitable will, physical strength, endurance, and the ability to defend themselves and be willing to defend the nation.

To successfully overthrow the oppressive French rule would have been a very difficult task. Yet, to protect the independence and to rebuild the nation would be much harder. Thus, Grandmaster NGUYỄN LỘC wanted to train a generation of youths that have both the physical strengths and indomitable will. They would be people who will bring about lasting victory for the country. With this goal, he focused on guiding youths to a path of personal change, a revolution of one’s own body, heart, and mind instead of simply the political revolutions driven by the nationalistic, popular movements of the time.

With this the grand ambition, Grandmaster NGUYỄN LỘC devoted his time to study and trained in many different disciplines of martial arts, as well as learning literature and philosophy. From his study, he recognized that all martial arts styles have unique advantages. Grandmaster NGUYỄN LỘC also knew just simply learning a particular style of martial arts would not be sufficient given the small, slight built of most Vietnamese. In every struggle, willpower and honors are two very important factors that determine the outcome. As such, beside martial arts training, he wanted to instill in his students a sense of patriotism and to bind themselves to the national honors. With Vovinam, he wanted to give Vietnamese youths a martial arts discipline bearing the name of their own country and representing the nation’s indomitable spirit. Vovinam would give Vietnamese youths a mean to develop themselves and to claim independence and glory for their country and discipline.

A student of Vovinam under normal circumstances can be good-natured, kind, and courteous. However, when having to defend the honor of the nation or school, he or she would rather die than quit or be defeated. With this rationale, he combined wrestling and traditional Vietnamese martial arts to create a distinctive discipline known as VOVINAM. When he had completed his research and creation of Vovinam, he secretly trained a number of friends in the martial arts in 1938.

A year later, in the fall of 1939 he took his disciples to perform the first public demonstration at the Hanoi Opera House. The performance was a great success. Subsequently, Dr. Ðặng Vũ Hỹ, chairman of the city Sport Club invited Grandmaster NGUYỄN LỘC to collaborate in opening martial arts classes for youths in Hanoi. Accepting the invitation, the Grandmaster opened the first public classes in the spring of 1940 in the Hanoi Education College (Ecole Normal). Afterward, several other Vovinam classes were also started. At the time, Vovinam students achieved remarkable progress due to a sophisticated and scientific training method, the strong moral and patriotic attitude of the discipline, and the courageous examples set by Grandmaster NGUYỄN LỘC.

In the fall of 1940, a French colonial official named Ducoroy attended and chaired a martial arts demonstration organized by the city Sport Club. Since Ducoroy, who represented the ruling colonialists, sat in the audirence, Grandmaster NGUYỄN LỘC did not let his students bowed to the audience like usual. Instead, he led them backstage to bow and pay respect the ancestor altar. During the performance, the Sport Club chairman invite d the Grandmaster to the stand so that Ducoroy could pin a medal on him. After leaving the stand, Grandmaster NGUYỄN LỘC quietly took off the medal and put it in his pocket, while directing the demonstration. His quiet actions were meant to not provoke unnecessary hostile reactions from the colonial government, yet still demonstrated an indomitable patriotism. The actions had strong psychological impacts with Vietnamese youths, particularly Vovinam students, and rekindled in them a strong patriotic fervor.

Since then, VOVINAM became a spark for many movements to openly oppose the French colonialists. At this point, we also want to clearly state the position of VOVINAM during that time as well as in the present and the future. VOVINAM is not a political organization, and as such, does not have political activities. However, VOVINAM does not infringe on the personal freedom and citizenship of its students, and thus does not forbid its students to engage in their individual political activities.

VOVINAM ’s goal is to develop its students in their martial arts skills and philosophy, not to participate in political or social activities. However, when the situations demanded it, VOVINAM was always ready to lend a hand to the government or other patriotic organizations in the quests to save and protect the country or to save victims of disaster. These participations do not mean that VOVINAM serves any specific individuals or organization. They only mean that VOVINAM was doing its part to serve the country and the Vietnamese people during time of needs, and afterward would return to its main goal of developing the martial arts and the philosophy of the martial artists.

With this position, Grandmaster NGUYỄN LỘC accepted an invitation to collaborate with the government of Prime Minister Trần Trọng Kim. He also didn’t forbid his students from engaging in political or revolutionary activities in their personal capacity. At this time, VOVINAM collaborated with other patriotic groups to organize many national holidays such as the Commemoration of the National Ancestors (giổ tổ HÙNG VƯƠNG), the Commemoration of the Trưng sisters (kỷ niệm HAI BÀ TRƯNG), as well as participating in disaster and hunger relief missions. VOVINAM also continued to open many martial arts classes at the Hanoi Education College, the Bưởi High School, Ấu Trỉ Viên field, Bãi Septo and Bãi Nhà Ðèn. In addition, two organizations were formed by Vovinam masters to train future fighters for the country: the Ðoàn Võ Sĩ Cảm Tử (The Fearless Fighters), composing of strong, muscular young men, and the Ðoàn Anh Hùng Ngày Mai (The Tomorrow Heroes), composing of young students under 18. At the same time, a martial arts class opened to the general public was started at Việt Nam Học Xá, training everyone in the use of the fighting stick and machetes. The class attracted thousands of students and built a sense of confidence and the code of the fighter in the general public.

The popular appeal of Vovinam in the general population reached a peak during this time, as represented in the slogan "không học Vovinam không phải là người yêu nước" (If you don't study VOVINAM , you are not a patriot). In April 1945, many VOVINAM masters were sent to different parts of the country to accelerate the development of VOVINAM and to provide Vietnamese youths with a weapon to resist the French invaders. On December 19, 1946, when the national resistance against the return of the French colonialists exploded, VOVINAM students joined the fight against the invaders as patriotic Vietnamese citizens, regardless of political orientation. Many VOVINAM students had courageously die for the country, and many others became legendary commanders in the early days of the first Indochina War.

Travelling to many different areas, Grandmaster NGUYỄN LỘC and his disciples opened many martial arts training classes for civilians and soldiers such as the class for youths at Thạch Thất village, classes for army officers at the Trần Quốc Tuấn Military Academy, classes for militias, guerillas fighters, classes for platoon and company commanders at Chuế Lưu and camps Thanh Hương, Ðan Hà, and Ðan Phú. Later, when he understood the true nature of the Communists, Grandmaster NGUYỄN LỘC and his disciples left the resistance and went to Phát Diệm. Accepting the invitation of Trần Thiện, General Commander of the Catholic resistance force, Grandmaster NGUYỄN LỘC sent his students to train the Catholic soldiers and the youths of Phát Diệm. In August 1948, he returned to Hanoi and reopened many VOVINAM classes here.

In 1951, he collaborated with many other leaders to organiz the Việt Nam Võ Sĩ Ðoàn (The Vietnam Fighters Federation) and rebuilt the VOVINAM movement by opening many public martial arts classes in Hàng Than high school in Hanoi. In July 1954, he immigrated to South Vietnam with some close students. Here, he opened a martial art school at Thủ Khoa Huân street in Saigon. He also sent students to teach the martial arts at the Hiến Binh Quốc Gia (National Guards) School in Saigon, Trung Tâm Huấn Luyện Hiến Binh Quốc Gia Thủ Ðức (The Training Center of National Guards in Thu Duc), and training classes for the Army Construction Corp.

Grandmaster NGUYỄN LỘC passed away on April 4, 1960 in Saigon and was buried at the Ðô Thành Cemetary, at Mạc Ðỉnh Chi in Sài Gòn. Before passing away, he handed over the Grandmaster title and responsbilities to the current VOVINAM leader, Grandmaster LÊ SÁNG.

Grandmaster NGUYỄN LỘC had dedicated his whole life to build a strong foundation for the Vietnamese national martial arts and the code of the martial artists. He had bequeathed to us and future generations an incredible gift and legacy. Every year, on the anniversary of his passing, Vovinam students from all corners of the world commemorate this day, burn incense to remember the father of the national martial arts, and to remind ourselves to continue following his examples to serve our people and mankind.



Our Sponsors

GRAPHICS & WEB DESIGN

TRAN's
CHIROPRACTIC
&ACUPUNCTURE


BUY or SELL
HOME?

 

 

Designed by Gravitas Consulting